Ronde van Ede & Zomerbries
In 2023 werkt Ede Marketing in opdracht van de gemeente Ede aan het tonen van de verscheidenheid aan evenementen aan een nog diverser publiek. Daarnaast wilden we ondernemers in de gemeente Ede de mogelijkheid bieden om aan te haken bij de al bestaande activiteiten. Op deze manier stimuleren we breder draagvlak voor de evenementen, maar ook het versterken van de verbinding tussen de evenementen, de gemeente Ede, Ede Marketing en de ondernemers. Een ander belangrijk doel is om lokaal en regionaal meer bekendheid te verwerven voor een aantal lokale evenementen, waaronder de MKBTR Ronde van Ede en Zomerbries. Vanuit de gemeente en de organisaties van beide evenementen was de vraag aan Ede Marketing om te ondersteunen bij het promoten van de MKBTR Ronde van Ede en Zomerbries. Beide evenementen vonden plaats op 24 juni jl. waardoor het een logische keuze was om deze aan elkaar te verbinden en gezamenlijke promotie te doen.
In de periode voorafgaand is de campagne zichtbaar geweest via offline uitingen en online media op diverse locaties in de hele gemeente Ede en richt zich op de bewoners van de gemeente en regionale bezoekers. Onderstaand de belangrijkste resultaten van de campagne.
Via de Facebookpagina van Bezoek Ede is in de periode van 12 juni - -24 juni een uitgebreide campagne opgezet voor beide evenementen. Deze werd aangevuld met organische berichten voor zowel de Ronde van Ede als Zomerbries.
Bereik: Via advertenties hebben 142.283 mensen de campagne gezien. Daarnaast is ruim 4.100 keer naar de website geklikt.
Google Ads
Van 12 - 24 juni is een Google Ads campagne in het Perfomance Max campagne ingezet waarbij we zichtbaar waren op alle kanalen van Google (YouTube, Gmail, zoeknetwerk, e.d.). Bij de MKBTR Ronde van Ede is getarget op mensen met kenmerken zoals Fietsen en accessoires, toerisme, kaarten voor evenementen, familie reizigers, gaat vaak naar een live-evenement, media en amusement, ouders van kleuters (4-5 jaar), ouders van basisschoolleerlingen (6-12 jaar) en ouders van tieners (13-17 jaar). Voor Zomerbries is getarget op mensen met kenmerken zoals kaarten voor evenementen, kaarten voor podiumkunsten, kunst- en theaterliefhebbers, gaat vaak naar een live evenement, media en amusement, ouders van kleuters (4-5 jaar), ouders van basisschoolleerlingen (6-12 jaar) en ouders van tieners (13-17 jaar).
Bereik: de advertenties hebben ongeveer 40.055 weergaven gehad en er is 4.408 keer naar de website geklikt.
Advertenties en bierviltjes
Naast onze eigen middelen hebben we ook enkele advertenties ingekocht bij regionale media. We hebben onder meer in onderstaande kranten, magazines en websites (betaald en onbetaald) geadverteerd. Daarnaast hebben we bierviltjes gemaakt die verspreid zijn bij diverse horecagelegenheden in Ede Centrum, die vlakbij de evenementen lagen (rondom het Kerkplein).
- Opname in de Recreatiekrant Veluwe editie van 22 mei - 25 juni
- Opname in Uitagenda in Ede Stad op 31 mei
- Opmaak en verspreiding 1.000 bierviltjes bij horecagelegenheden in Ede Centrum, waaronder Onder de Toren, 30ML, Oscar, De Gulle Gaper, Chillerz, Ruig, Multivlaai, Bakker Bart.
- Zomerbries in de nieuwsbrief Kidsproof
- Zomerbries als evenement op website Kidsproof
- Ronde van Ede als evenement op website Kidsproof
Bereik: In totaal hebben we met bovenstaande media ruim 700.000 mensen bereikt.
Bekijk meer media-uitingenWebsite statistieken
Op de bezoekerswebsite bezoek-ede.nl is in de campagneperiode de MKBTR Ronde van Ede en Zomerbries extra uitgelicht. Naast eigen agenda-items zijn de evenementen ook uitgelicht op diverse andere landingspagina's, waaronder de homepagina, de festivalpagina en de fietsen in Ede pagina (alleen de Ronde van Ede).
Bereik: In totaal hebben 7.500 mensen de evenementenpagina's bezocht.
A0-posters en digitale schermen
Van 12 - 25 juni zijn in de hele gemeente Ede 30 A0-borden gevuld met posters voor de MKBTR Ronde van Ede en Zomerbries. Voor Zomerbries hebben we gebruik gemaakt van hun eigen posters. Zij hadden zelf ook posterplaatsen ingekocht. Voor de Ronde van Ede hebben we posters laten maken. Deze hebben samen met de posters van Zomerbries 2 weken lang in alle dorpen gehangen. Daarnaast zijn de 8 digitale schermen bij de toegangswegen in de gemeente Ede ingezet.
Bereik: Via de digitale schermen hebben gemiddeld 136.000 mensen de campagne gezien.